Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

Samfälligheten Gotlands kyrkor och utjämningssystemet

Inledning

Inom ramen för utjämningssystemet sker en utjämning mellan församlingarna i Visby stift och samfälligheten Gotlands kyrkor. Det har emellertid inom kansliet uppmärksammats att denna omfördelning saknar stöd i kyrkoordningen.

Under 2005 upprättades på uppdrag av Kyrkofondens styrelse en promemoria med förslag till förändring i hur utjämningen görs och till komplettering i kyrkoordningen. Promemorian remissbehandlades under början av 2006.

På basis av promemorian och de synpunkter som framkommit under remissbehandlingen har Kyrkofondens styrelse föreslagit Kyrkostyrelsen tillägg till kyrkoordningen.

Kyrkostyrelsens förslag: Den komponent i det generella utjämningssystemet som utjämnar kostnader för kyrkounderhåll utgör i fortsättningen bas för omfördelning mellan församlingarna i Visby stift och Samfälligheten Gotlands kyrkor. Kyrkostyrelsen får utfärda närmare bestämmelser om hur denna fördelning av komponentens avgifter och bidrag skall gå till.

Ändrade paragrafer: 44 kap. 1, 12 och 13 §§.

Ny paragraf: 44 kap. 7 a §

Promemorians förslag: Överensstämmer med vårt.

Remissinstanserna

Åtta av tio remissinstanser som avgett yttrande tillstyrker förslaget, inklusive stiftsstyrelsen i Visby och Samfälligheten Gotlands kyrkor.

Stiftsstyrelsen i Visby ser det som naturligt att ansvaret för verksamhet som faller på Samfälligheten Gotlands kyrkor knyts till komponenten för kyrkounderhåll inom utjämningssystemet. Det är en fördel att man kommer ifrån en ordning som innebär att den ekonomiska enheten själv kan påverka utjämningens storlek. Då tanken är att stiftsstyrelsen skall ges befogenhet att besluta om fördelningen och finnas med som ett led i beslutsprocessen borde detta framgå redan i kyrkoordningen. Föreslås därför att texten i 44 kap. 7 a § formuleras: ”Kyrkostyrelsen får utfärda närmare bestämmelser som medger att stiftet får besluta om hur de avgifter och bidrag som enligt 7 § gäller för församlingarna i Visby stift…”

Fardhem kyrkliga samfällighet avstyrker förslag innebärande att stiftsstyrelsen får fördela utjämningsmedel. Man menar att när stiftsstyrelsen fick mandat att fördela den del av stiftsbidraget som tidigare kallades glesbygdsbidrag valde den att själv behålla hela beloppet.

Bakgrund

I regeringsbeslut 1983-06-30 (Civildepartementet KY 1538/83) föreskrevs bl.a. att församlingarna i Visby stift från och med 1 januari 1984 skulle bilda en kyrklig samfällighet för att handha de angelägenheter av ekonomisk natur som avser vård och underhåll av församlingskyrkorna. Av 2 kap. 12 § kyrkoordningen framgår att för det ekonomiska ansvaret för kyrkobyggnaderna i Visby stift får det finnas en samfällighet som omfattar samtliga församlingar i stiftet. Stiftsstyrelsen får besluta om ändring eller upplösning av en sådan samfällighet om samtliga församlingar i stiftet samtycker till det eller om det föreligger synnerliga skäl. Kyrkostyrelsen får utfärda närmare bestämmelser om en sådan samfällighet.

Av Svenska kyrkans bestämmelser, Kyrkostyrelsens beslut om Samfälligheten Gotlands kyrkor, SvKB 2005:1, framgår detaljerade bestämmelser om vilka delar av en kyrkobyggnad samfälligheten har underhållsansvar för, beslutanderätten i samfälligheten och kyrkoavgiftsuttag m.m.

Samfälligheten har sedan den bildades 1984 erhållit en del av respektive församlings inkomstutjämningsbidrag. Således kan sägas att det i viss utsträckning sker en intern omfördelning av kyrkoavgiftsmedel inom Visby stift. Samtidigt framgår det av 44 kap. 1 § kyrkoordningen att Samfälligheten Gotlands kyrkor inte ingår i det kyrkliga utjämningssystemet.

Mot bakgrund av att samfälligheten har det huvudsakliga underhållsansvaret av kyrkobyggnaderna i Visby stift, har det bedömts rimligt att samfälligheten får ta del av det utjämningsnetto som tillfaller församlingarna i Visby stift. Detta har också varit en ordning som har fungerat väl och varit fullt ut accepterad av såväl samfälligheten som de däri ingående församlingarna. Frågan gäller då närmast hur kyrkoordningen kan ändras, så att samfälligheten via utjämningen även i fortsättningen kan erhålla ekonomiskt stöd från församlingarna i Visby stift för kyrkornas underhåll.

Nuvarande tillvägagångssätt vid fördelning

Den summa inkomstutjämningsbidrag som en församling i Visby stift i dag erhåller med hänsyn tagen till samfälligheten räknas fram på följande sätt:

Enligt 44 kap. 6 § kyrkoordningen framräknat inkomstutjämningsbidrag för församlingen X [församlingens kyrkoavgiftssats inklusive begravningsavgift/(samfällighetens kyrkoavgiftssats + församlingens kyrkoavgiftssats inklusive begravningsavgift)].

På grundval av förhållandet mellan församlingens kyrkoavgiftssats och samfällighetens kyrkoavgiftssats avstår således varje församling i Visby stift en del av sitt inkomstutjämningsbidrag till samfälligheten. Samfällighetens inkomstutjämningsbidrag för 2006 uppgår enligt det preliminära beskedet till 62 092 kronor och utgör summan av den del av det kyrkoordningsstadgade inkomstutjämningsbidraget som de ingående församlingarna lämnar ifrån sig till samfälligheten.

Överväganden och förslag

Den kritik som kan anföras mot detta sätt att fördela utjämningsmedel utgår i huvudsak från två olika perspektiv. För det första kan konstateras att de ekonomiska enheterna mer eller mindre själva beslutar om sina egna utjämningsavgifter respektive utjämningsbidrag i och med att nämnda omfördelning inom Visby stift sker på grundval av de ekonomiska enheternas beslutade kyrkoavgiftssatser. Ett sådant tillvägagångssätt förekommer inte någon annanstans i utjämningssystemet. Nuvarande utjämningssystem är i allt väsentligt utformat så, att de ekonomiska enheter som berörs inte kan påverka sina utjämningsnetton genom egna beslut.

För det andra kan ifrågasättas varför just inkomstutjämningen tas i anspråk i detta sammanhang. Samfälligheten Gotlands kyrkor är inte jämförbar med någon annan ekonomisk enhet inom Svenska kyrkan. Därför blir inkomstutjämningen här inte relevant att ta i anspråk för att omfördela medel mellan församlingarna och samfälligheten i Visby stift.

Samfälligheten har som ovan nämnts det huvudsakliga ansvaret för underhållet av kyrkorna i Visby stift. Därför är det rimligt att den komponent i det generella utjämningssystemet som utjämnar kostnader för kyrkounderhåll tas i anspråk för en omfördelning från församlingarna till samfälligheten. Församlingarna omfattas i dag av nämnda kostnadsutjämningskomponent, däremot inte samfälligheten. Mot bakgrund av att omfördelningen mellan församlingarna och samfälligheten både i dag och i framtiden avses begränsa sig till Visby stift, synes det mest rimliga också vara att just Visby stift får besluta om de utjämningsbelopp som församlingarna skall vidareförmedla till samfälligheten.

Det föreslås därför att det i 44 kap. kyrkoordningen läggs till en ny bestämmelse, 7 a §. Enligt den nya bestämmelsen skall Kyrkostyrelsen få utfärda närmare bestämmelser om hur bidrag och avgifter enligt 7 § (dvs. bestämmelsen om kostnadsutjämning för kyrkobyggnader) får omfördelas mellan församlingarna i Visby stift och Samfälligheten Gotlands kyrkor. Stiftsstyrelsen i Visby stift ges rätt att besluta om fördelningen mellan församlingarna och samfälligheten. I praktiken innebär detta att stiftet genom fastställande av procentsatser höjer avgifter och sänker bidrag som i första läget beslutats för församlingarna i Visby stift enligt 44 kap. 7 § kyrkoordningen. På detta sätt får samtliga församlingar i stiftet bidra med medel till samfälligheten, oavsett om dessa erhåller kyrkounderhållsbidrag eller betalar kyrkounderhållsavgift till det generella utjämningssystemet. I bestämmelsen behöver även föreskrivas när Visby stift senast skall meddela Kyrkostyrelsen om de beslutade procentsatserna, så att uppgifterna om denna fördelning varje år kommer med i den preliminära redovisningsräkningen om kyrkoavgifter och ekonomisk utjämning som sänds ut till alla församlingar i början av september. Förslagsvis skulle detta datum kunna vara 31 maj året före bidragsåret. Den speciella utjämningen i Visby stift kan i och med detta administrativt hanteras på samma sätt som övriga delar i den generella utjämningen inom Svenska kyrkan, med den skillnaden att Visby stift fattar själva utjämningsbeslutet i denna del.

Visby stift har som ovan nämnts anfört att det redan i kyrkoordningen bör framgå att stiftet får omfördela aktuella utjämningsmedel. Ett skäl till att Kyrkostyrelsen ges rätt att utfärda närmare bestämmelser enligt förslaget är dock att söka undvika att belasta kyrkoordningen med alltför detaljerade bestämmelser.

Fardhems kyrkliga samfällighet påpekar vidare att stiftsstyrelsen inte bör få ytterligare mandat att fördela utjämningsmedel mot bakgrund av att man anser att stiftsstyrelsen själv behållit medel som samfälligheten tidigare erhållit. Här kan mot bakgrund av detta behöva förtydligas att det inom ramen för ovan skisserade förslag till system inte blir möjligt för Visby stift att fördela medel till sig själv. De procentsatser som stiftsstyrelsen fastställer innebär att de medel som tas från församlingarna i stiftet oavkortat vidareförmedlas till Samfälligheten Gotlands kyrkor.

Den särskilda utjämning som nu sker inom Visby stift bedöms med nämnda förslag kunna genomföras på ett mer relevant sätt och med en rimligare beslutsordning än vad som är förhållandet i dag. Medvetna beslut om fördelning av bidrag kan fattas av en instans som inte har eget intresse i de medel som fördelas, men som samtidigt har kännedom om de lokala förhållandena i Visby stift.

Räkneexempel som illustrerar den föreslagna ordningen

Följande räkneexempel illustrerar hur den nu beskrivna ordningen för omfördelning av avgiftsmedel mellan församlingarna inom Visby stift och samfälligheten Gotlands kyrkor kan tänkas gå till om det ekonomiska utfallet för församlingarna och samfälligheten skall bli ungefär detsamma som enligt nuvarande fördelningsmodell.

Summa kyrkounderhållsbidrag som går till församlingarna i Visby stift enligt det preliminära beskedet för 2006 uppgår till 3 632 150 kronor. Summa kyrkounderhållsavgifter uppgår till 175 623 kronor. I föregående avsnitt nämndes att samfälligheten preliminärt för 2006 erhåller 626 092 kronor i inkomstutjämningsbidrag från församlingarna i Visby stift. Av denna summa kommer 142 632 kronor från Visby domkyrkoförsamling.

Antag att stiftsstyrelsen i Visby stift skulle vilja att samfälligheten i det nya systemet erhåller ungefärligen motsvarande summa från kyrkounderhållsutjämningen av församlingarna som den i dag erhåller via inkomstutjämningen. Antag vidare att Visby stift tänker sig att Visby domkyrkoförsamling, som är den enda enheten i Visby stift som betalar avgift för kyrkounderhåll, i det nya systemet får en utökad kyrkounderhållsavgift som leder till att församlingen i princip blir ekonomiskt opåverkad jämfört med nuvarande ordning.

Den nu föreslagna kyrkoordningsändringen föreslås träda i kraft den 27 oktober 2006 och Kyrkostyrelsen kan då i december 2006 utfärda bestämmelser i enlighet med ovanstående. Det är möjligt för Visby stift att redan under våren 2006 börja tillämpa den nya modellen genom att i maj månad 2006 fastställa procentsats för höjning av kyrkounderhållsavgift till förmån för samfälligheten till 142 632/175 623 = 81 procent.

Procentsatsen för sänkning av kyrkounderhållsbidrag till förmån för samfälligheten fastställer stiftet till (626 092 – 142 632)/3 632 150 = 13 procent.

Dessa två procentsatser rapporterar stiftet in till kyrkokansliet före utgången av maj månad 2006, inför preliminärt besked om kyrkoavgifter och ekonomisk utjämning för 2007.

Stiftsstyrelsen i Visby stift har frihet att tillämpa andra nivåer på procentsatser för höjning av kyrkounderhållsavgift respektive sänkning av kyrkounderhållsbidrag till förmån för samfälligheten än de som använts i exemplet ovan.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page